مصاحبه سرپرست مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی زنجان:
سرپرست مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی زنجان: رویكرد جدید حاكم بر فعالیتهای آموزشی كشور، رویكردی نیازگرا و بازار محور است
سرپرست مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی زنجان:
رویكرد جدید حاكم بر فعالیتهای آموزشی كشور، رویكردی نیازگرا و بازار محور است
تحقق اهداف سند چشم انداز با حركت های جزیره ای عملی نمی شود
تحقق اهداف سند چشم انداز با حركت های جزیره ای عملی نمی شود
سرپرست مركز علمی كاربردی جهادانشگاهی استان به رویكرد جدید حاكم بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اشاره كرد و گفت: رویكرد جدید حاكم بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی كشور، رویكردی نیازگرا،
بازار محور و در تعامل با سازمانهای بیرونی دانشگاه می باشد.
دكتر مصطفی محمدی در جمع اساتید و كارشناسان و فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی كاربردی زنجان اظهار داشت: دانشگاه جامع باید همچنان این مزیت و برتری را حفظ و ارتقاء بخشد تا آموزشهای آن راهگشای حل مسئله اشتغال در كشور باشد. از این طریق می توان دانش آموختگان ماهر، توانمند و كارآفرین تربیت نمود.
این مقام مسئول ادامه داد: دانشگاه جامع علمی كاربردی به لحاظ ارائه آموزش های مبتنی بر نیاز جامعه و بازار كار، تاكید بر مهارت آموزی و توانمند سازی دانش آموختان خود، دانشگاهی ممتاز و متمایز است.
وی به برخی از معایب دانشگاه ها اشاره كرد و اظهار داشت: حاكم بودن تفكر استاد محوری به جای دانشجو محوری ، آموزش محوری به جای مهارت محوری و اشتغال محوری، استمرارآموزشها با شیوه های سنتی، تداوم كار انفرادی به جای كار تیمی و گروهی و بیگانگی و عدم شناخت نسبت به نیازهای صنعت و مشكلات جامعه از معایب دانشگاههای كنونی است.
محمدی افزود: امروز دانشگاههای نسل سوم یا كارآفرین به سازمانی در ارتباط هوشمندانه و سازمان یافته با صنعت و جامعه تبدیل شده است.
این مدرس كارگاه طرح های اشتغالزا و كارآفرین افزود: تعامل متقابل و سازنده محیط های دانشگاهی با بنگاههای اقتصادی و سازمانهای بیرونی چنانچه سازمان یافته، هدفمند و با مكانیزم های اثر بخش همراه باشد، توانمندسازی ، مهارت پروری، اشتغال زایی و افزایش بهره وری بیشتر از منابع انسانی و غیرانسانی بدنبال خواهد داشت.
وی بر توسعه اقدامات حمایتی دولت در زمینه كارآفرینی و كار آفرینان تاكید كرد و نقش آفرینی دولت ، مردم ، نظام خانواده ، نظام آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی را در مقوله كار آفرینی ضروری برشمرد.
محمدی ابراز داشت: براساس آمار بین المللی در خصوص نحوه تامین منابع و سرمایه كسب و كار در دنیا همه كسب و كارها صرفاً با بانكها آغاز نمی شود و بیش از 65 درصد از منابع اولیه آنها از طریق سرمایه خانواده و نزدیكان ، همكاران، دوستان و همسایگان تأمین می شود.
وی افزود : بانكها نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی كرده و دلیلی برای سخت گیری بیش از حد بانكها در پرداخت تسهیلات نمی توان یافت.
سرپرست مركز علمی كاربردی جهادانشگاهی استان خاطرنشان كرد: وجود قوانین و مقررات سخت و دست و پا گیر، فرایند طولانی دریافت مجوز راه اندازی كسب و كار و دریافت تسهیلات بانكی و همچنین عدم آشنایی و اعتقاد مدیران میانی با اهمیت و ضرورت كارآفرینی از جمله موانع فرا روی شكل گیری و توسعه كسب و كار می باشد.
وی گفت: تحقق اهداف سند چشم انداز و جامعه كارآفرین، با هماهنگی و حركت های جزیره ای و شعار عملی نمی شود و نیازمند یك عزم و اراده ملی و مشاركت جدی و مسئولانه آحاد ملت و دولتمردان می باشد.
محمدی به عوامل شكست كسب و كارهای مختلف اشاره كرد و گفت: ناتوانی در طراحی، تدوین و بازنگری مجدد و مكرر طرح جهت كنترل كسب و كار در برابر تهدیدات و استفاده هوشمندانه از فرصتها، پرداختن به ارزیابی طرح و نادیده گرفتن ارزیابی طراح از لحاظ توانمندی و مهارتهای مختلف از جمله عوامل شكست كسب و كارهای مختلف است.
دكتر مصطفی محمدی در جمع اساتید و كارشناسان و فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی كاربردی زنجان اظهار داشت: دانشگاه جامع باید همچنان این مزیت و برتری را حفظ و ارتقاء بخشد تا آموزشهای آن راهگشای حل مسئله اشتغال در كشور باشد. از این طریق می توان دانش آموختگان ماهر، توانمند و كارآفرین تربیت نمود.
این مقام مسئول ادامه داد: دانشگاه جامع علمی كاربردی به لحاظ ارائه آموزش های مبتنی بر نیاز جامعه و بازار كار، تاكید بر مهارت آموزی و توانمند سازی دانش آموختان خود، دانشگاهی ممتاز و متمایز است.
وی به برخی از معایب دانشگاه ها اشاره كرد و اظهار داشت: حاكم بودن تفكر استاد محوری به جای دانشجو محوری ، آموزش محوری به جای مهارت محوری و اشتغال محوری، استمرارآموزشها با شیوه های سنتی، تداوم كار انفرادی به جای كار تیمی و گروهی و بیگانگی و عدم شناخت نسبت به نیازهای صنعت و مشكلات جامعه از معایب دانشگاههای كنونی است.
محمدی افزود: امروز دانشگاههای نسل سوم یا كارآفرین به سازمانی در ارتباط هوشمندانه و سازمان یافته با صنعت و جامعه تبدیل شده است.
این مدرس كارگاه طرح های اشتغالزا و كارآفرین افزود: تعامل متقابل و سازنده محیط های دانشگاهی با بنگاههای اقتصادی و سازمانهای بیرونی چنانچه سازمان یافته، هدفمند و با مكانیزم های اثر بخش همراه باشد، توانمندسازی ، مهارت پروری، اشتغال زایی و افزایش بهره وری بیشتر از منابع انسانی و غیرانسانی بدنبال خواهد داشت.
وی بر توسعه اقدامات حمایتی دولت در زمینه كارآفرینی و كار آفرینان تاكید كرد و نقش آفرینی دولت ، مردم ، نظام خانواده ، نظام آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی را در مقوله كار آفرینی ضروری برشمرد.
محمدی ابراز داشت: براساس آمار بین المللی در خصوص نحوه تامین منابع و سرمایه كسب و كار در دنیا همه كسب و كارها صرفاً با بانكها آغاز نمی شود و بیش از 65 درصد از منابع اولیه آنها از طریق سرمایه خانواده و نزدیكان ، همكاران، دوستان و همسایگان تأمین می شود.
وی افزود : بانكها نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی كرده و دلیلی برای سخت گیری بیش از حد بانكها در پرداخت تسهیلات نمی توان یافت.
سرپرست مركز علمی كاربردی جهادانشگاهی استان خاطرنشان كرد: وجود قوانین و مقررات سخت و دست و پا گیر، فرایند طولانی دریافت مجوز راه اندازی كسب و كار و دریافت تسهیلات بانكی و همچنین عدم آشنایی و اعتقاد مدیران میانی با اهمیت و ضرورت كارآفرینی از جمله موانع فرا روی شكل گیری و توسعه كسب و كار می باشد.
وی گفت: تحقق اهداف سند چشم انداز و جامعه كارآفرین، با هماهنگی و حركت های جزیره ای و شعار عملی نمی شود و نیازمند یك عزم و اراده ملی و مشاركت جدی و مسئولانه آحاد ملت و دولتمردان می باشد.
محمدی به عوامل شكست كسب و كارهای مختلف اشاره كرد و گفت: ناتوانی در طراحی، تدوین و بازنگری مجدد و مكرر طرح جهت كنترل كسب و كار در برابر تهدیدات و استفاده هوشمندانه از فرصتها، پرداختن به ارزیابی طرح و نادیده گرفتن ارزیابی طراح از لحاظ توانمندی و مهارتهای مختلف از جمله عوامل شكست كسب و كارهای مختلف است.
