مصاحبه سرپرست مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی زنجان:

۱۸ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۰۲۲۳ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۲۴۸
سرپرست مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی زنجان: رویكرد جدید حاكم بر فعالیتهای آموزشی كشور، رویكردی نیازگرا و بازار محور است
مصاحبه سرپرست مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی زنجان:

سرپرست مركز علمی كاربردی جهاد دانشگاهی زنجان:

رویكرد جدید حاكم بر فعالیتهای آموزشی كشور، رویكردی نیازگرا و بازار محور است

تحقق اهداف سند چشم انداز با حركت های جزیره ای عملی نمی شود
سرپرست مركز علمی كاربردی جهادانشگاهی استان به رویكرد جدید حاكم بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اشاره كرد و گفت: رویكرد جدید حاكم بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی كشور، رویكردی نیازگرا،
بازار محور و در تعامل با سازمانهای بیرونی دانشگاه می باشد.

دكتر مصطفی محمدی در جمع اساتید و كارشناسان و فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی كاربردی زنجان اظهار داشت: دانشگاه جامع باید همچنان این مزیت و برتری را حفظ و ارتقاء بخشد تا آموزشهای آن راهگشای حل مسئله اشتغال در كشور باشد. از این طریق می توان دانش آموختگان ماهر، توانمند و كارآفرین تربیت نمود.

این مقام مسئول ادامه داد: دانشگاه جامع علمی كاربردی به لحاظ ارائه آموزش های مبتنی بر نیاز جامعه و بازار كار، تاكید بر مهارت آموزی و توانمند سازی دانش آموختان خود، دانشگاهی ممتاز و متمایز است.

وی به برخی از معایب دانشگاه ها اشاره كرد و اظهار داشت: حاكم بودن تفكر استاد محوری به جای دانشجو محوری ، آموزش محوری به جای مهارت محوری و اشتغال محوری، استمرارآموزشها با شیوه های سنتی، تداوم كار انفرادی به جای كار تیمی و گروهی و بیگانگی و عدم شناخت نسبت به نیازهای صنعت و مشكلات جامعه از معایب دانشگاههای كنونی است.

محمدی افزود: امروز دانشگاههای نسل سوم یا كارآفرین به سازمانی در ارتباط هوشمندانه و سازمان یافته با صنعت و جامعه تبدیل شده است.

این مدرس كارگاه طرح های اشتغالزا و كارآفرین افزود: تعامل متقابل و سازنده محیط های دانشگاهی با بنگاههای اقتصادی و سازمانهای بیرونی چنانچه سازمان یافته، هدفمند و با مكانیزم های اثر بخش همراه باشد، توانمندسازی ، مهارت پروری، اشتغال زایی و افزایش بهره وری بیشتر از منابع انسانی و غیرانسانی بدنبال خواهد داشت.

وی بر توسعه اقدامات حمایتی دولت در زمینه كارآفرینی و كار آفرینان تاكید كرد و نقش آفرینی دولت ، مردم ، نظام خانواده ، نظام آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی را در مقوله كار آفرینی ضروری برشمرد.

محمدی ابراز داشت: براساس آمار بین المللی در خصوص نحوه تامین منابع و سرمایه كسب و كار در دنیا همه كسب و كارها صرفاً با بانكها آغاز نمی شود و بیش از 65 درصد از منابع اولیه آنها از طریق سرمایه خانواده و نزدیكان ، همكاران، دوستان و همسایگان تأمین می شود.

وی افزود : بانكها نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی كرده و دلیلی برای سخت گیری بیش از حد بانكها در پرداخت تسهیلات نمی توان یافت.

سرپرست مركز علمی كاربردی جهادانشگاهی استان خاطرنشان كرد: وجود قوانین و مقررات سخت و دست و پا گیر، فرایند طولانی دریافت مجوز راه اندازی كسب و كار و دریافت تسهیلات بانكی و همچنین عدم آشنایی و اعتقاد مدیران میانی با اهمیت و ضرورت كارآفرینی از جمله موانع فرا روی شكل گیری و توسعه كسب و كار می باشد.

وی گفت: تحقق اهداف سند چشم انداز و جامعه كارآفرین، با هماهنگی و حركت های جزیره ای و شعار عملی نمی شود و نیازمند یك عزم و اراده ملی و مشاركت جدی و مسئولانه آحاد ملت و دولتمردان می باشد.

محمدی به عوامل شكست كسب و كارهای مختلف اشاره كرد و گفت: ناتوانی در طراحی، تدوین و بازنگری مجدد و مكرر طرح جهت كنترل كسب و كار در برابر تهدیدات و استفاده هوشمندانه از فرصتها، پرداختن به ارزیابی طرح و نادیده گرفتن ارزیابی طراح از لحاظ توانمندی و مهارتهای مختلف از جمله عوامل شكست كسب و كارهای مختلف است.