سخنرانی رئیس دانشگاه جامع علمی - كابردی واحد استان زنجان در خطبه های پیش از نماز جمعه زنجان
سخنرانی رئیس دانشگاه جامع علمی - كابردی استان زنجان در خطبه های پیش از نماز جمعه زنجان
محمد فتحی رئیس دانشگاه جامع علمی – كاربردی واحد استان زنجان با توجه به فرارسیدن 18 مهر سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی – كاربردی در جمع نمازگزاران شهر زنجان حضور یافته و به ایراد سخنرانی در خصوص اهداف و برنامه های دانشگاه پرداخت .
وی در سخنان خود افزود :آموزش عالی کشور، به طور کلی به سه رکن تقسیم می شود، رکن اول شامل دانشگاههایی است که در مرزهای دانش فعالیت می کنند، رکن دوم را دانشگاههایی تشکیل می دهند که مسئولیت آنها پاسخگویی به تقاضاهای اجتماعی می باشد و رکن سوم آموزش عالی دانشگاه جامع علمی- کاربردی است که متولی آموزش های علمی- کاربردی می باشد.
آموزش های علمی و کاربردی با دو هدف بهسازی منابع انسانی موجود در بخش های دولتی و غیر دولتی و تربیت افراد غیر شاغل به منظور تصدی مشاغل در بخش های مختلف اقتصادی و یا خود اشتغالی طراحی گردیده است.
این دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از پایان جنگ تحمیلی و شروع دوران بازسازی کشور با هدف بهره گیری از مهارت و تخصص در نو سازی و توسعه ی کشور تأسیس گردید.
مهندس فتحی ضمن اشاره به ماهیت دانشگاه گفت : ماهیت این دانشگاه به گونه ای است که که مدیریت استفاده بهینه از پتانسیلهای بخش های مختلف دولتی و بخش غیر دولتی برعهده دارد ، دانش آموختگان آن معمولاً جذب بازار کار شده و بیشتر نقش استخدام کننده دارند، از تمام پتانسیلهای مردمی برای توسعه این آموزشها بدون اتکا به بودجه دولتی استفاده می شود.از خبرگان و متخصصان بخش اجرا بعنوان مدرس علمی و کاربردی استفاده می کند. پیاده سازی آموزشهای علمی- کاربردی و تقسیم کار ملی به نحو احسن صورت می پذیرد و این آموزشها دارای مدلهای آموزشی منعطف و متناسب با شرایط روز مانند پودمانهای مکمل اعم از مهندسی حرفه ای، کارشناسی حرفه ای و پودمان تکمیلی می باشد.
حال در آستانه شانزدهمین سال از آغاز فعالیت، این دانشگاه توانسته است با انجام نیاز سنجی زمانی و مکانی برای ارائه دوره های علمی- کاربردی، تدوین تصویب و بازنگری بیش از 730 برنامه را انجام دهد. قابل توجه است که 225 برنامه درسی در دولت نهم در مقایسه با 505 برنامه درسی که طی سیزده سال ازسال 1371 تا مهر 1384 تدوین شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی – كاربردی زنجان با اشاره به مطلب فوق ادامه داد : هر برنامه درسی شرایط احراز 5 شغل را فراهم می نماید یعنی در مجموع 3650 شغل را در بخش های صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی، و فرهنگ و هنر مورد توجه قرار می دهد.
تا کنون 1154628 ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی- کاربردی ایجاد شده است، از این ظرفیت به میزان 343299 نفر تا مهر 84 و بقیه یعنی 70 درصد ظرفیت در دولت نهم ایجاد شده است.
در حال حاضر بیش از 340 هزار دانشجو در مقایسه با 78 هزار دانشجوی تحویل گرفته شده در ابتدای دولت نهم در دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند که در استان زنجان از حدود 2000 نفر دانشجو به حدود 5500 نفر افزایش یافته است.
وی اضافه كرد : هم اکنون تعداد مراکز آموزشی در کل کشور از 312 مرکز در مهر ماه سال 84 به 624 مرکز آموزشی افزایش یافته است که در استان زنجان از 4 مرکز در سال 84 به 8 مرکز آموزشی افزایش یافته است.
امروز حضور بیش از 20 هزار مدرس با ویژگی های منحصر به فرد در مراکز علمی- کاربردی سراسر کشور و ایجاد 540 هزار فرصت شغلی با تربیت 180 هزار دانش آموخته متناسب با نیاز دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی از نتایج فعالیت این دانشگاه بوده است، که در استان زنجان حدود 350 نفر مدرس در مراکز استان فعالیت می کنند و تعداد 1595 نفر نیز دانش آموخته مشغول فعالیت می باشند.
در چند سال اخیر رویکرد دانشگاه از تربیت نیروی انسانی از استخدام شونده به استخدام کننده تغییر یافته است به نحوی که دانش آموختگان علمی- کاربردی بعنوان موتور محرک گروههای کارآفرینی منظور می شوند.
در این راستا انعقاد تفاهم نامه با وزارت تعاون در جهت راه اندازی 1000 تعاونی دانش آموختگان و دانشجویان علمی- کاربردی کشور فعالیتی دیگر در جهت اشتغال آنها در این دانشگاه می باشد که سهم دانشجویان و دانش آموختگان مرکز علمی- کاربردی استان زنجان تعداد 18 تعاونی می باشد.
همچنین طی هماهنگی به عمل آمده صندوق مهر امام رضا(ع) تخصیص وام اشتغال برای دانش آموختگان علمی- کاربردی به صورت خویش فرمایی تا سقف 100 میلیون ریال و به صورت کارفرمایی تا سقف 600 میلیون ریال گامی دیگر در ایجاد اشتغال بوده است.
دانشگاه جامع علمی- کاربردی به عنوان دانشگاه کار آفرین امروزه توانسته است در راستای رفع نیازهای جاری کشور گام برداشته و با تعریف برنامه های متناسب و با بکارگیری مدرسان مجرب در مراکز آموزشی علمی- کاربردی برخوردار از تجهیزات و امکانات پیشرفته، نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص، مجرب و کارآمد با روحیه خود باوری، شجاعت و ایثار اقدام نماید.
نظام علمی- کاربردی به عنوان مولود انقلاب اسلامی در آموزش عالی کشور مصداقی عینی از تحقق اصل 44 قانون اساسی نیز بوده است و بدون استفاده از بودجه دولتی و توجه به عدالت آموزشی با شهریه های متعارف، آموزش را عمدتاً از طریق بخش غیر دولتی برای اشتغال در همان بخش دنبال می کند.
مهندس فتحی خطاب به نمازگزاران گفت : در حال حاضر دولت توأمان نقش نظارتی و تصدی گری را بر عهده دارد . برای ایفای نقش موثر نظارتی و برون سپاری نقش تصدی گری می بایست نیروی انسانی متناسب با آن تربیت گردد لذا در واگذاریها بر اساس اصل مذکور باید برنامه ریزی جهت توسعه و تربیت نیروی انسانی در سه بخش نظارتی، مشورتی و عملیاتی (حوزه تصدی گری و اجرا) انجام گیرد، در این راستا دانشگاه جامع علمی- کاربردی با تربیت نیروی متخصص برای بخهش خصوصی جهت بنگاه داری باعث کاهش تصدی گری دولت خواهد شد، با تربیت نیروی انسانی نظارتی باعث افزایش توان نظارتی و کنترلی دولت خواهد شد(در حوزه دولتی)
با تربیت نیروی انسانی و مشورتی و هدایتی باعث افزایش توان ارتباطی علمی تخصصی بدنه دولتی و بخش خصوصی خواهد شد
(در حوزه مشترک دولت و بخش خصوصی) این زنجیره ارزشمند می تواند منجر به تسهیل در پیاده سازی سیاستهای اصل 44 گردد.
باید توجه داشت که تا سال 1392 باید حدود 8 میلیون شغل در کشور بوجود آید، که هزینه ایجاد هر شغل نیز حدود 800 میلیون ریال تخمین زده شده است. یعنی اینکه یکی از دغدغه های اصلی نظام، حل معضل بیکاری جوانان است. در کنار این موضوع دستیابی به توسعه پایدار هم، فقط در سایه بکارگیری دانش روز و فناوری پیشرفته حاصل می شود. بنابراین باید بخشی از دانش آموختگان فوق که وارد بازار کار می شوند از توانایی بکارگیری فناوری نوین و جسارت روبرو شدن با ناشناخته های علمی محیط کار برخوردار باشند.
وی همچنین اضافه كرد : رشد و توسعه پایدار، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی را با آموزشهای تقاضا محور دارد. که این آموزشها همان آموزشهای علمی- کاربردی است که مبتنی بر نیاز جامعه و بازار کار است. لذا دانشگاه جامع علمی- کاربردی اصلی ترین وظیفه خود را پرداختن به نیازها و برنامه ریزی برای رفع آنها دانسته، تمامی فعالیتهای خود را برای رفع نیازهای شغلی کشورخصوصاً با پذیرش دانشجو به صورت بومی جهت دهی کرده که برآیند آن ان شاء ا... می تواند مهاجرت معکوس را رقم زند.
وی در ادامه می افزاید : دانشگاه تاکنون فعالیتهای عمده ای را جهت تسهیل برنامه اشتغال کشور به انجام رسانده است اما جهت توسعه برنامه های آینده خود متناسب با نیازهای آینده شغلی جامعه نیاز به برقراری الزامات بنیادی در سایر دستگاههای اجرایی به نحوی دارد که بتواند مشاغل متاثر از علم و فناوری را در جامعه پیاده و نوسازی نماید.
امروزه دیگر مشاغل سنتی و صنف های شغلی که متاثر از مهارت های دستی اند و از طریق استاد شاگردی حاصل می شوند یا با آموزش کوتاه مدت فنی بدست می آیند جوابگوی انتظارات جامعه نمی باشند، الزامات اقتصادی تکنولوژیکی و علمی و پیشرفت های بوجود آورده ایجاب می کند که تمام یا اکثر مشاغل و حرفه ها دارای پایه های علمی، صلاحیت و شایستگی های کاربردی معتبر باشند.
ای مقام مسول در دانشگاه جامع علمی – كاربردی زنجان در ادامه گفت : این کار نقطه آغاز بهره وری و نقطه آغاز ارتباط تحصیل با کار و بهبود اقتصاد و رفاه است. ناگفته نماند که این کار را در کشورهای دیگر در دهه های گذشته انجام داده اند بعنوان مثال برخی کشورها که زمانی کارگر ساده به دیگر کشورها اعزام می کردند، هم اکنون از طریق صدور خدمات تکنسینی و مهندسی تکنولوژی د مشاغل گوناگون بویژه از طریق صنعت ساختمان سالیانه 16 میلیارد دلار درآمد ارزی دارند، یا در زمان اصلاحات اقتصادی کشور استرالیا در دو دهه گذشته اولویت اول به اصلاح آموزشهای تکنسینی و مهندسی تکنولوژی داده و حدود 3 هزار شغل را بازسازی کرده و اقتصاد خود را از طریق آموزشهای شغلی ارتقاء، و بنای صنعت نوین خود را با آموزشهای علمی- کاربردی پیاده کرده اند.
بنابراین هدف و برنامه آینده دانشگاه جامع علمی- کاربردی این است که با کمک تمام دستگاههای ذیربط مشاغل کشور را بر اساس علم و تکنولوژی نوین بازیابی و تعریف نموده و شروط احراز مشاغل را با دآموزشهای رعلمی- کاربردی پیوند داده و اقتصادکشور و بهره وری ملی را از بعد آموزشی ارتقاء و شکوفا سازد.
رئیس دانشگاه جامع علمی – كاربردی از تمام مسولین استان درخواست همكاری كرد و گفت : تحقق این امر هم نیازمند عزمی ملی است که بنیاد آموزشهای علمی- کاربردی تقویت شود چرا که تجارب بدست آمده از کشورهای گوناگون نشان می دهد بهبود اشتغال از مسیر آموزشهای علمی- کاربردی بسیار اقتصادی تر، مطمئن تر و آسان تر است.
مهندس فتحی از تمام مسولین استان درخواست همكاری كرد و گفت : انتظار آن است که مسئولین جامعه، این نظام آموزشی را که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و تجربهای ارزشمند به حساب می آید یاری دهند تا بتواند بر اساس ماموریت فلسفه و وظایفی که بر عهده دارد برنامه های خود را که در جهت رفع نیازهای بازار کار است ، تحقق بخشد و نقش خود را در بهسازی مشاغل و ارتقاء مهارتهای شغلی جامعه ایفاء و سهم خود را از آموزش عالی کشور که هم اکنون 10 درصد کل دانشجویان کشور را تشکیل می دهد همانند سایر کشورهای پیشرفته جهان به 20الی 25 درصد برساند و پوشش آموزش شغلی را برای تمامی مشاغل و سطوح شغلی که در جامعه بشدت به آنها نیاز است فراهم نماید.
