سخنرانی رئیس واحد استانی زنجان در سومین جلسه قرارگاه جنگ نرم استانداری استان زنجان

۲۳ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۰۲۹۱ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۲۹۲
سخنرانی رئیس واحد استانی زنجان در سومین جلسه قرارگاه جنگ نرم استانداری استان زنجان
سخنرانی رئیس واحد استانی زنجان در سومین جلسه قرارگاه جنگ نرم استانداری استان زنجان

سخنرانی رئیس واحد استانی زنجان در سومین جلسه قرارگاه جنگ نرم

استانداری استان زنجان

جلسه قرارگاه جنگ نرم به ریاست دكتر رئوفی نژاد استاندار زنجان و با حضور حضرت آیت اله واعظی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و به دبیری آقای سیاح معاون سیاسی و امنیتی استانداری و با حضور مدیران ذیربط در محل استانداری برگزار شد.

  در ابتدای جلسه حضرت آیت اله واعظی به مسئله یقین و كاركرد آن در زندگی اشاره نمود و گفت: یكی از مسائلی كه همه ما در تمام شئونات زندگی به آن نیاز داریم، مسئله یقین و اطمینان قلبی است. وی ادامه داد: بعضا ایجاد تردید در قالب طرح سوال و با ماهیتی كاملا موجه باعث ایجاد تردید و شبهه در جامعه می شود كه نظام جمهوری اسلامی همواره با این امر مواجه بوده و وظیفه ماست تا اجازه ندهیم تردید در جامعه شیوع پیدا كند.

  دكتر رئوفی نژاد استاندار زنجان نیز ضمن تقدیر و تشكر از گزارشات ارائه شده گفت: این جلسات نسبت به گذشته كاربردی تر و عملیاتی تر شده و در جلسات آتی گام به گام به اقدامات عملیاتی خواهیم رسید.

  دكتر رئوفی نژاد تصریح داشت: با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری نباید فكر كنیم كه دشمن همواره از آسیب ها استفاده می كند بلكه افتخارات و فرصتهای كشورمان نیز فرصت و ابزاری برای اهداف شوم دشمنان است. مشاركت حداكثری مردم در انتخابات سال جاری به تعبیر رهبر معظم افتخاری بس بزرگ، باعث سربلندی و پیروزی نظام و همین موضوع عامل ترس و تهدیدی برای دشمن شد وی ادامه داد: با نگاه هوشمندانه به فرصتها و توفیقات كشور در سطوح مختلف، برنامه ریزی برای این موضوعات لازم و ضروری است.

    فرمانده قرارگاه جنگ نرم در استان همچنین بر هدفمند كردن ظرفیتهای فرهنگی استان در راستای جنگ نرم تاكید نمود و گفت: برخی دستگاههای اجرایی استان نظیر آموزش و پرورش، دانشگاهها، تربیت بدنی، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، بسیج، سازمان ملی جوانان و مطبوعات به جهت تخصص در حوزه فرهنگی باید با رویكرد جدی تر، برنامه های كاربردی، عملیاتی و كارشناسی شده برای سال 89 را ارائه نمایند.

   ایشان همچنین بر لزوم جهت دهی مطبوعات ولایی و ارزشی در بحث جنگ نرم و ارائه برنامه های عملیاتی توسط دانشگاهها برای دانشجویان بعنوان ظرفیتی فرا استانی و ملی، استفاده از فضای مجازی و ایجاد جاذبه در آن و برگزاری جلسات هم اندیشی با خواص و افراد اثر گذار، استفاده از ظرفیت بنیاد مهدویت و برنامه ریزی جهت آموزش مربیان در خصوص مباحث جنگ نرم تاكید نمود.

 فتحی رئیس دانشگاه علمی و كاربردی استان زنجان نیز که یکی از سخنرانان این جلسه بودند با اشاره به اینکه اساس و شالوده مدیریت فرهنگی، برنامه ریزی فرهنگی است افزود : پس از مشخص شدن مدل فرهنگی باید به آن پرداخت. چرا كه برنامه ریزی مسائل را از فضای نا محدود افكار سخن به وادی اجرا و عمل معطوف می دارد و ذهن متوجه محدوده زمان و مكان اجرای برنامه، ارزیابی و كنترل برنامه و بهینه سازی تصمیم می شود.

اگر به ماهیت انقلاب اسلامی توجه شود، معلوم است كه ماهیت آن فرهنگی است، مقصود این است كه تمام حركت ها و رفتارهای این انقلاب باید رنگ و بوی فرهنگی داشته باشد.

وقتی سخنان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری كد گزاری شود، حاكی از نفوق بار فرهنگی آن نسبت به ابعاد دیگر است.

صیانت از جامعه در برابر جریانهای فرهنگی وظیفه دولتهاست و با توجه به اینكه جامعه اسلامی و كشور مورد تهدید انواع جریانهای فرهنگی و تهاجم فرهنگی واقع شده و خواهد شد. لذا توجه به موضوع برنامه ریزی اثر بخش فرهنگی در ایران اهمیت حیاتی می یابد.

وی همچنین یاد آور شدند كه ماهیت مسائل فرهنگی و بحرانهای آن خاصه خزندگی و نا مرئی بودن و تأثیرات بلند مدت ناشی از آنها بر حساسیت كار می افزاید. اكثر حوادث و بحرانهای فرهنگی گرچه به ناگاه اما اغلب با قابلیت پیش بینی و پیش گیری رخ می دهند. دراین میان بحرانهای حاد فرهنگی هر چند در ظاهر اولیه نسبت به بحرانهای طبیعی چون زلزله، و یا جنگ ها خسارات و تلفات كمتری دارند اما در باطن شدت تأثیرات و قدرت تخریب آنان در ابعاد ارزشی، اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی كم اثر نبوده بلكه بسیار قابل ملاحظه خواهد بود.

لذا اصلی ترین راه مدیریت چنین بحرانهایی التزام به استراتژی جامعه آماده و فعال در برابر رفتار غفلت زده و منفعل است.

ارتقاء سطح آگاهی جامعه و آموزش آنان در جهت كاهش خطر و افزایش آمادگی از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو مدل مفهومی آینده نگر مدیریت بحران فرهنگی و برنامه ریزی فرهنگی می تواند به عنوان یك الگوی عملیاتی با تأكید بر مطالعه تجارب و دستاوردهای بشری و ایجاد تعامل سازنده با نظامهای فرهنگی جهانی با لحاظ تفاوتها مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین ضرورت توجه به سند چشم انداز ملی نظام به عنوان عزم و رسالت ملی بایستی محور حركتهای فرهنگی جامعه قلمداد گردد. و مدیران فرهنگی نظام بویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه خطیر مدیریت فرایند مذبورو ایفای نقشی اساسی و ارائه یك الگو و مدل مهندسی فرهنگی در عرصه فرهنگ ملی و جهانی را بر عهده دارد.

  فتحی تقویت انجمن های علمی دانشجویی ، پایگاههای بسیج دانسشجویی ، شوراهای مشورتی دانشجویان ، تشكیل تعاونی دانشجویان ، پرداخت وام خود اشتغالی را از جمله اقدامات این دانشگاه در استان بر شمرد و به بیان برخی پیشنهادات در حوزه فرهنگی ازجمله

1-  ایجاد روحیه خوشبینانه و امید وارانه در بین دانشجویان و اساتید نسبت به آینده كشور( با توجه به این فرمایش مقام معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی 4/6/1388) یكی از  شروط اصلی فعالیت درست در جبهه جنگ نرم نگاه خوشبینانه و امید وارانه به آینده از روی بصیرت است به جای یأس و نا امیدی؟ چرا كه نگاه بد بینانه به دنبالش بی عملی،بی تحركی و انزوا می آورد همانی كه دشمن می خواهد.

2-  تقویت و ایجاد شورای مشورتی دانشجویی و نقش دادن به دانشجویان در قالب اتاقهای فكر و... به منظور افزایش اعتماد به نفس ملی در بین دانشجویان

3-    ایجاد و تقویت شورای مشورتی مدرسان

4-    ایجاد و تقویت بسیج دانشجویی در مراكز آموزش عالی

5-  تقویت انجمن های علمی مراكز تا قضایای سیاسی،دانشگاه را تحت تأثیر قرار ندهد با تأكید به فرمایشات مقام معظم رهبری كه می فرمایند: یكی از مسائل مهم در پیش روی شما حفظ حركت علمی در دانشگاههاست. و محقق شدن تفكر اقتصادی و تقویت روحیه همكاری

6-  معرفی هویت ایرانی و اسلامی به دانش آموزان و دانشجویان و آحاد جامعه، بویژه تاریخ 200 سال اخیر و تبیین و تشریح نقش استعمار گران در به یغما بردن سرمایه های انسانی و مادی كشور و نقش عوامل مزدور داخلی

7-  پر رنگ شدن نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل جایگاه خاص خود و ارائه یك مدل فرهنگی و تدوین برنامه ریزی فرهنگی برای كشور و دانشگاهها در راستای برنامه پنج ساله پنجم و چشم انداز افق 1404، لذا در دانشگاهها و مراكز فرهنگی ، دیگر مدیران و كارشناسان بذلیل انجام امورات روزمره و حجم بالای كارها وقت كم می آورند.

8-  یكی از بزرگترین آسیب هایی كه جامعه (دانشگاهها) را تهدید می كند فقر اطلاعاتی در خصوص مسائل گذشته، حال و آینده است، بدلیل عدم توجیه

9-  توجه به اصل تعیین سهم و درصد تأثیردستگاههای دولتی بر فرهنگ به منظور تمركز بیشتر به آنها از لحاظ اعتبارات و اعمال سیاستهای كنترلی عملكرد آنها مورد ارزیابی و بهبود مستمر قرار داد كه بر اساس تحقیقات به عمل آمده به ترتیب اولویت صدا و سیما، دانشگاهها،وزارت آ.پ و بسیج و... در حوزههای چهار گانه( فرهنگ دینی- اجتماعی- سیاسی و اقتصادی) بیشترین تأثیر گذاری بر فرهنگ عمومی جامعه را دارند.

10- پیشنهاد فراخوان مقالات علمی و تحقیقی جهت برگزاری همایش در دو بخش دانشجویی و اساتید  پرداخت.

 


( ۱ )