سخنرانی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان در جمع نمازگزاران نمازجمعه شهرستان خرمدره
سخنرانی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان
در جمع نمازگزاران نمازجمعه شهرستان خرمدره
« نهضتی که امام (ره) پرچمدار و پایه گذار آن بود، توانست غبار از چهره اسلام زدوده و سیمای حقیقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت بنمایاند »
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان ، محمدفتحی طی سخنرانی که در جمع نمازگزاران نمازجمعه شهرتان خرمدره با اشاره به این موضوع افزود : به همین دلیل است که انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام به عنوان " انقلاب امام خمینی (ره) " شناخته شده است و تا کنون هیچ یک از طرح های سیاسی و اقتصادی و نظامی آمریکا و متحدانش علیه ایران به نتیجه نرسیده است. و پس از گذشت سه دهه، مقابله غرب با انقلاب، امروز تئوریسین ها و سیاستمداران اروپایی و آمریکایی بر ضرورت پذیرش و تحمل واقعیت انقلاب و جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی تأکید می کنند. و به همین علت است که ما امروزه شاهد خیزش و رویش آثار و برکات بذرهای انقلاب در کشورهای اسلامی (تونس- مصر- لیبی- بحرین- یمن و ...) هستیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی استان زنجان گفت : نهضتی که در 22 بهمن 57 به پیروزی رسید، امروزه برای بسیاری از ملل جهان چراغ راه زندگی است. جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای مهم و ارزشمندی در صحنه های داخلی و بین المللی بوجود آورده است که یکی از اساسی ترین و زیر بنایی ترین آنها "احیای روحیه خودباوری و سلطه ستیزی در بین آحاد مردم، خصوصاً در بین جوانان و دانشجویان مراکز علمی و پژوهشی و مدیران کشور" است.
فتحی"خود باوری و عزّت نفس" را مهمترین ارمغان های انقلاب اسلامی و امام (ره) دانسته و افزود : کسی که خودش و داشته ها و تواندیهای خود را باور نداشته باشد، دیگران نیز او را باور نمی کنند.
وی ادامه داد : ما امروز به دلیل پشتکار، ایثار و خودباوری جوانان، نخبگان و اندیشمندان عزیزمان شاهد تحولات شگرف در توسعه همه جانبه کشور عزیزمان ایران هستیم که نمونه بارز آن "پیشرفت های خیره کننده در انرژی هسته ای، سلول های بنیادی، لیزر، پرتاب ماهواره ها به فضا و توسعه مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی و پژوهشی" در تمامی نقاط کشورمان هستیم.
قبل از انقلاب سال 57 با 36 میلیون جمعیت، 150 هزار نقر دانشجو در کشور وچود داشت، در حالی که در سال 89 با 70 میلیون نفر جمعیت، حدود 4 میلیون نفر دانشجو در کشور وجود دارد.
فتحی با اشاره به وضعیت آموزش عالی در جهان گفت : وضعیت آموزش عالی به دو شیوه آموزشی است؛ یکی آموزش عالی نظری یا تئوریک که ارزش و جایگاه آن از نظر معرفتی است و به دنبال در نوردیدن مرزهای دانش است (که بیشترین آمار دانشجویان و فارغ التحصیلان در این حوزه است) و دیگری آموزش عالی مهارتی، حرفه ای یا علمی-کاربردی است که با توجه به اثرگذاری و نقش کاربردی و کارآفرینی آن می بایست سازو کار بهره گیری بیش از پیش از آن در نظام آموزش عالی ایران تدارک و مهیا گردد.
کارآفرینی و تربیت دانش آموختگانی که دارای توانایی و تخصص لازم برای راه اندازی کسب و کار و فعالیت اقتصادی مناسب در جامعه باشند، از وظایف اصلی آموزش عالی مهارتی و علمی کاربردی است که باید از تکنیک آموزش های مهارتی بهره گرفته شود.
وی از ویژگی های آموزش های عالی مهارتی (علمی-کاربردی)، به شغل محوری، نگاه به بازار کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد که دانشجوی فارغ التحصیل می تواند آن را کسب کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان تأکید کرد : برای تربیت نیروی انسانی صاحب نقش در توسعه باید درصد پوشش تحصیلی آموزش های مهارتی و بویژه آموزش عالی مهارتی و علمی- کاربردی افزایش یابد.
فرم پوشش تحصیلی آموزش های عالی مهارتی در دنیا 25 تا 30 درصد است که در ایران 13 درصد می باشد، که انشاا... با ایجاد نظام ملی مهارت ما بالاتر از نرم جهان قرار خواهیم گرفت.
محمد فتحی ادامه داد : دانشگاه جامع علمی-کاربردی توفیقات بسیار خوبی در سال 89 (سال همت مضاعف- کار مضاعف) داشته است. دانشگاه امسال علاوه بر پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی پودمان و کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و پیوسته ترمی، برای اولین بار مجوز پذیرش دانشجو در دوره های کارشناسی ناپوسته پودمان را دریافت کرده است که از 17 الی 22 اسفند ماه ثبت نام آن انجام شده و در 29 اردیبهشت سال 90 آزمون ورودی آن برگزار خواهد شد و در 6 مرکز و 16 رشته پذیرش دانشجو خواهیم داشت.
دوره های کاردانی ترمی پیوسته که دفترچه ها و زمان آزمون آن متعاقباً اعلام خواهد شد، یک ظرفیت عمده در دانشگاه برای ادامه تحصیل فارغ التحصلان هنرستان های فنی و حرفه ای و کارو دانش و شاغلان بخش های مختلف ایجاد می کند که در رشته تخصصی خود بتوانند ادامه تحصیل دهند.
وی افزود مطالعه و اقدام در مورد دوره های کارشناسی ارشد مهارتی و دکترای مهارتی که از سال 90 پذیرش دانشجو انجام شده است .
