نشست مشترك مسئولان مراكز علمی كاربردی و فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۰۴۱۵ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۸۶
نشست مشترك مسئولان مراكز علمی كاربردی و فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد
نشست مشترك مسئولان مراكز علمی كاربردی و فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد

نشست مشترك مسئولان مراكز علمی كاربردی و فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد

 

مدیركل فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه مهارت‌آموزی محور همه مسائل مربوط به اشتغال‌ است، گفت: با توجه به تاثیری که توسعه مهارت بر توسعه کشور خواهد داشت، باید در راستای حرکت جهادی در زمینه مهارت آموزی برنامه‌ریزی و فعالیت كنیم.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان، نشست مشترک مدیران و رؤسای مراکز علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای استان زنجان، به‌میزبانی مركز علمی كاربردی جهاددانشگاهی برگزار شد.

 در این نشست، قاسم صیادی مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به نام‌گذاری سال‌جاری به‌عنوان سال جهاداقتصادی، اظهار کرد: توسعه آموزش‌های مهارتی به‌عنوان مقدمه ایجاد اشتغال پایدار، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مسئولان را در تحقق شعار جهاداقتصادی یاری خواهد کرد.

 وی گفت: در حال حاضر مهارت‌آموزی در راستای ایجاد اشتغال بیش از گذشته نمود پیدا کرده است و نیروهای انسانی و به‌ویژه دانش‌آموختگان مراكز دانشگاهی، سرمایه‌های اصلی كشور محسوب می‌شوند، لذا برنامه‌‌ریزی ها باید به‌گونه‌ا‌ی باشد که مهارت‌آموزی به دانشجویان به‌نحو مطلوبی صورت پذیرد.

 این مقام مسئول با بیان اینکه مهارت‌آموزی محور همه مسائل مربوط به اشتغال‌ است، ادامه داد: با توجه به تاثیری که نظام‌های مهارت بر جامعه و توسعه کشور خواهد داشت، باید سیاست‌گذاری‌ها در راستای حرکت جهادی در زمینه مهارت‌آموزی باشد.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به قرارگرفتن دو مجموعه فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی استان در کنار یکدیگر، تصریح کرد: این دو بال باید به نحوه شایسته‌ای در کنار یکدیگر در راستای اهداف تعیین شده گام بردارند.

 وی با تاکید بر اینکه در سال جهاداقتصادی باید فعالیت‌های اقتصادی نیز افزایش یابد، گفت: همکاری صورت گرفته در استان بین مراکز فنی و حرفه‌ای و مراکز علمی و کاربردی باید الگوی تمام استان‌ها باشد و استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های این دو مجموعه، در راستای پیش‌برد اهداف نظام آموزشی و ارتقاء مهارت دانشجویان، باید در اولویت قرار گیرد.

 صیادی با تاکید بر اینکه باید فعالیت‌های جزیره‌ای از میان برداشته شود، خاطرنشان کرد: همه باید به آنچه که در رأس نظام آموزشی برای تجمیع فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی سیاست‌گذاری شده عمل کرده و مطیع آن باشیم.

 فارغ‌التحصیلان بیکار، افرادی هستند که توانایی ایجاد اشتغال را ندارند

 رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: تاکنون در ایجاد ارتباط بین دو مجموعه از پتانسیل‌های موجود به‌صورت مطلوب استفاده نشده است كه امیدواریم بتوانیم در ادامه راه در راستای هم‌افزایی و استفاده از دستاوردهای جمعی دو مجموعه، حرکت کاربردی را برای پیشرفت و توسعه استان انجام دهیم.

 محمد فتحی ادامه داد: یکی از الزامات رهایی از اقتصاد تک‌محوری و وابسته به مواد اولیه، تربیت نیروهای ماهر به‌منظور اشتغال‌زایی است و ترکیب جمعیتی جوان کشور می‌طلبد که مسئولان در راستای ایجاد اشتغال بیش از گذشته تلاش كنند.

 این مقام مسئول با اشاره به اینكه در حال حاضر بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور بیکار می‌باشند، افزود: اینها افرادی هستند که توانایی ایجاد اشتغال را ندارند و مدرک تحصیلی آنها مطابق با بازار کار و نیازمندی‌های کشور نیست.

 فتحی با اشاره به اینکه در سال 89 برخی از رشته‌های غیرمهارتی در این دانشگاه حذف شده است، گفت: هدف‌گذاری به‌صورتی است که حذف رشته‌های غیرمهارتی به صد درصد برسد و در آینده در مراكز دانشگاه‌ علمی و کاربردی، دوره‌های تئوری غیرکاربردی را نخواهیم داشت.

 وی، یکی از بحث‌های مطرح شده در نظام جامع علمی و مهارتی را نظام صلاحیت حرفه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در جامعه مطرح است، برخوردار نبودن دوره‌های تکمیلی از اعتبار و امتیاز خاص می‌باشد و دوره‌هایی که بسیاری از متخصصان سپری کرده‌اند، قابلیت به‌روز رسانی ندارند.

 وی با بیان اینکه هدف دانشگاه علمی كاربردی، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی و فناوری مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی، آمایش سرزمین و استفاده از ظرفیت بخش‌های عمومی و خصوصی است، ابراز کرد: ارتقاء و توسعه کیفیت آموزشی را از مهم‌ترین برنامه‌های آتی این دانشگاه است و بر این اساس  توسعه کیفیت آموزشی مطابق با استانداردها در مراكز را در دستور كار قرار داده‌ایم، که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و مرکز علمی كاربردی جهاددانشگاهی زنجان یکی از بهترین مراکز آموزشی در کشور خواهد بود.

 برنامه‌ریزی‌ برای راه‌اندازی مراکز رشد در جهاددانشگاهی

رئیس مرکز علمی و کاربردی جهاددانشگاهی زنجان نیز در این جلسه با بیان اینكه مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در سال 81 عنوان کرد با حدود 40 دانشجو کار خود را آغاز کرده است، گفت: این مركز در زمان حاضر بیش از 3 هزار و 500 متر مربع فضای آموزشی دارد و با تلاش‌های صورت گرفته فضایی با وسعت 10 هزار مترمربع برای این مرکز در حال احداث است که تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 مصطفی محمدی با تاكید بر اینكه تلاش می‌كنیم با تلفیق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و با رویکرد کارآفرینی، فارغ‌التحصیلان كارآمدی را تحویل جامعه دهیم، یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای تشویق و ترغیب دانشجویان برای انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی، در حال حاضر حدود 13 انجمن علمی در این مرکز ایجاد شده است و معتقدیم تشکیل این انجمن‌ها با شعار «هر رشته یک انجمن، هر انجمن یک محصول» حضور دانشجویان را فعال‌تر خواهد کرد.

 وی، تشکیل گروه‌های پژوهشی بر اساس نیاز استان و پتانسیل‌های موجود و درخواست دوره‌های آموزشی بر اساس این توانمندی را یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و ادامه داد: مراکز فرهنگی و گروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی در دل مركز آموزش‌ علمی كاربردی این نهاد قرار دارند و با موافقت با ایجاد رشته‌های بیوتکنولوژی، این گروه نیز که دارای نیروی انسانی توانمند و آزمایشگاه مجهز می‌باشد، در مرکز مستقر خواهد شد و با هم‌افزایی بین دوره‌های آموزشی و گروه‌های پژوهشی، توانمندی دانشجویان و دانش آموختگان افزایش خواهد یافت.

 محمدی ادامه داد: کلیه رشته‌های درخواستی اخیر بر همین مبنا و با در نظر گرفتن سیاست‌های اخیر دانشگاه جامع علمی کاربردی و با اخذ موافقت و اعلام همکاری دستگاه‌های اجرایی در تدوین و بازنگری دروس و تامین امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین پتانسیل‌های جهاددانشگاهی صورت گرفته است.

 رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی زنجان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی مراکز رشد در جهاددانشگاهی، گفت: این برنامه تکمیل‌کننده حلقه نهایی تربیت دانشجوی توانمند، ماهر و کارآفرین در مركز علمی كاربردی جهاددانشگاهی است و با این برنامه، دانشجو وارد فرایندی می‌شود که ضمن امکان‌سنجی عملی شدن ایده و طرح خود و افزایش توانمندی در محیط عملی، در عرصه رقابت واقعی دچار مشکل نمی‌شود و میزان ریسک شکست به حداقل ممکن می‌رسد.

 وی، تجمیع منابع انسانی، سرمایه و فعالیت‌های مراکز علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای را در راستای تربیت دانشجویان ماهر و کارآفرین موثر دانست و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهاددانشگاهی می‌تواند الگویی برای همه مراکز علمی و پژوهشی باشد.