برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و مدیرکل فنی و حرفه ای استان به مناسبت هفته مهارت و فناوری
تحصیل 7 هزار دانشجو در مراكز علمی كاربردی زنجان
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان زنجان با اشاره به اشتغال به تحصیل 7 هزار نفر در مراكز علمی كاربردی استان زنجان گفت: این آمار در آغاز سال تحصیلی آینده به 10 هزار نفر میرسد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان، محمد فتحی در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم هماهنگی و موازیكاری در انجام كارها در كشور اظهار داشت: این كار باید علتیابی شود.
وی با بیان اینكه هماهنگی لازم بین سازمان فنی و حرفهای با دانشگاه علمی كاربردی وجود دارد، افزود: در همین راستا یك ستاد هماهنگی برای برگزاری هفته مهارت بین این دو ارگان تشكیل شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان زنجان با اشاره به اینكه نیروی انسانی هر جامعه بزرگترین سرمایه آن جامعه محسوب میشود، تصریح كرد: بری توانمندسازی نیروی انسانی باید سرمایهگذاری در همه بخشها انجام شود.
وی محور تحول در هر جامعهای را نیروی انسانی برشمرد و تاكید كرد: توانمندسازی نیروی انسانی در عمل مشكل و زمانبر است.
فتحی با اشاره به اینكه توانمندسازی نیروی انسانی با اعطای مدرك به دست نمیآید، گفت: افراد برای توانمند شدن باید آموزش ببینند.
وی با اشاره به اینكه دارالفنونی كه توسط امیركبیر تاسیس شده بود به مرور زمان به دارالعلم تبدیل شده است، افزود: تفاوتهایی بین علم و فن وجود دارد كه باید به آنها توجه كرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان زنجان 42 درصد از علم دنیا را تولید انستیتوهای فنی در دنیا اعلام كرد و گفت: تفاوت فاحشی بین ایران و برخی كشورها از جمله آلمان كه 80 درصد علم آن در انستیتوهای فنی تولید میشود، وجود دارد.
وی با تاكید بر این نكته كه تكنولوژی بدون مهارت از بین میرود، تصریح كرد: دانش سكه تولید كرده و موجب اقتدار میشود.
فتحی با اشاره به تشكیل نظام ملی مهارت در كشور تاكید كرد: دو ارگان با حفظ هویت مستقل خود اقدام به تشكیل سازمانی كردهاند، كه هدفش افزایش صلاحیتهای حرفهای در جامعه است.
وی ادامه داد: نظام آموزشهای مهارتی، نظام آموزشهای صلاحیت مهارتی و نظام آموزشهای شغلی را سه اصل نظام ملی مهارت عنوان كرد كه این نظام بر آنها استوار است.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان زنجان ترغیب و افزایش كارایی و اثر بخشی نیروی انسانی در همه بخشها و نهادینه كردن فرهنگ كسب و كار را بر اساس رویكرد و ارزشهای اسلامی و اخلاقی را از اهداف نظام ملی مهارت عنوان كرد.
وی اضافه كرد: نظام آموزش نظری و نظام آموزشی مهارتی از نظر مسئولان ارشد وزارتخانه مزبور هموزن شدهاند.
فتحی با اشاره به ارتقای آموزشهای ارائه شده در دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت: در این دانشگاه تا مقطع كارشناسی ارشد نیز رشتههای تاسیس شده است.
وی با بیان اینكه در سطح كشور 58 مركز علمی كاربردی در سازمان فنی حرفهای وجود دارد، تصریح كرد: سه مركز از این 58 در مراكز سازمان فنی حرفهای استان زنجان دایر شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان زنجان با اشاره به اینكه این سه مركز علمی كاربری از مهر ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز میكنند، افزود: مركز علمی كاربردی مركز استان در هفته مهارت افتتاح میشود، و دو مركز دیگر كه در طارم و قیدار است با اعلام قبلی در آینده مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی رشتههای افتتاح شده در دانشگاه علمی كاربردی را در مقطع كارشناسی ارشد رشتههایی اعلام كرد كه در هیچ مركزدیگری تدریس نمیشوند.
فتحی همچنین از تشكیل شورای برنامهریزی درسی در استان برای مراكز علمی كاربردی خبر داد و تصریح كرد: تشكیل این شورا در استان به منزله تصویب و بازنگری دروس در استان است و دیگر نیازی به تصویب این دروس در مركز كشور نیست.
وی با اشاره به تصویب تدریس دروسی در چهار رشته از صنایع دستی در استان تاكید كرد: چاقوسازی، مس، ملیله و فرش از جمله رشتههایی هستند كه در استان برای آنها برنامه درسی ارائه میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان زنجان اضافه كرد: با افتتاح سه مركز جدید علمی كاربردی در استان زنجان تعداد این مراكز در استان به 14 واحد میرسد.
وی تاكید كرد: مراكز علمی كاربردی در استان زنجان بر اساس نیازهای اعلام شده و تقاضای موجود در جامعه ایجاد میشود، كما اینكه یك مركز نیز در بر همین اساس از بهمن ماه فعالیت خود را آغاز میكند.
فتحی از وجود 88 كد رشته در مراكز علمی كاربردی استان زنجان خبر داد و گفت: كد رشته به منزله تكراری نبودن رشتههای تدریس شده است.
وی با اشاره به اشتغال به تحصیل 7 هزار نفر در مراكز علمی كاربردی استان زنجان تصریح كرد: این آمار در آغاز سال تحصیلی آینده به نزدیك 10 هزار نفر میرسد.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان زنجان از وجود 43 انجمن علمی دانشجویی در مراكز علمی كاربردی استان خبر داد و گفت: اختراعات به ثبت رسیده توسط دانشجویان این مراكز در نمایشگاه زنجان در مسیر توسعه كه از دوم تا هفتم مرداد ماه برگزار میشود ارائه شده است.
وی از برگزاری المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه علمی كاربردی سراسر كشور در زنجان خبر داد و افزود: 2 هزار دانشجو در هشت رشته ورزشی از 11 تا 18 شهریور به رقابت میپردازند.
فتحی همچنین به موافقت مسئولان ارشد استان برای احداث یك پردیس دانشگاهی در زنجان اشاره و تاكید كرد: در این ستاد یك مركز رشد و سالنهای چند منظوره و ورزشی احداث میشود.
وی بر منطبق بودن دروس ارائه شده با نیازهای جامعه تاكید و خاطرنشان كرد: 10 برنامه درسی در استان تدوین و 20 برنامه نیز مورد بازنگری قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان زنجان در پایان از رسانه برای تبیین نظام ملی مهارت كه در جامعه مغفول مانده است، دعوت به همكاری كرد و گفت: این نظام باید برای مردم شناسانده شود.
مهارتآموزی كلید اشتغال در جامعه و مهمترین و اساسیترین نیاز محسوب میشود، این در حالی است كه مراكز آموزشی فقط به آموزش نظری و ارائه مدرك بسنده میكنند.
در ادامه نشست خبری ، قاسم صیادی به تلاش مسئولان برای سوق دادن آموزشهای نظری به فنی و مهارتی اشاره كرد و افزود: با همكاری سازمان ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی كاربردی استان، تاكنون شاهد افتتاح 12 مركز آموزش مهارتی دولتی و نیز بیش از 110 كارگاه آموزشی بودهایم، چرا كه تعهد آموزش سالانه 3 میلیون و 500 نفر ساعت را بر عهده داریم.
وی، اشتغالزایی را بزرگترین هدف دولت برشمرد و خاطرنشان كرد: همانطور كه در ماده 21 قانون پنجم توسعه مطرح شده است، دولت مكلف است با نیروی شایسته و توانمند، اشتغالی پایدار و واقعی در بازار كار ایجاد كند تا معضل بیكاری در كشور ریشهكن شود.
این مقام مسئول به تأمین 30 درصد اعتبارات مربوطه برای این كار از محل بودجه استانی اشاره كرد و گفت: با توجه به تأكیدات مقام معظم رهبری، مهارتآموزی در رأس امور آموزشی كشور و نیز استان زنجان قرار گرفته است.
صیادی، استان زنجان را جزو 10 استان برتر كشور در زمینه توسعه آموزشهای مهارتی و فنی دانست و تأكید كرد: زنجان با ارائه خدمات نوینی همچون آموزش از راه دور، دروس چند پودمان و تك پودمان و نیز الكترونیكی شدن ثبتنام مراكز آموزشی مهارت و فناوری، رویكرد جدیدی در این حوزه ارائه کرده است.
وی به افزایش بیش از 40 درصدی استقبال مردم از آموزشهای فنی و مهارتی اشاره كرد و گفت: با وجود بیش از 150 مركز غیردولتی در بخش صنعت، كشاورزی و فناوری و نیز اعطای بیش از 15 مجوز برای افتتاح مراكز آزاد آموزشی، شاهد روند افزایشی در آمار ثبتنامی این مراكز هستیم.
وی، دانشآموزان دوره متوسطه را كانون توجه سازمان فنی حرفهای و نیز دانشگاه جامع علمی كاربردی دانست و افزود: برای ارتقاء كیفیت آموزش مراكز آموزشی، اقدام به تشكیل هیأت نظارت شده است كه كیفیت و كمیت آموزش را در مراكز كنترل میكنند.
