به مناسبت 18 مهر سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی
استاندار زنجان، گفت: تقویت رویكرد مهارت آموزی در مراكز علمی كشور باعث رسیدن به خودكفایی و خوداتكایی در عرصههای مختلف شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان، محمد رئوفینژاد در مراسم دیدار با كاركنان و رؤسای مراكز علمی و كاربردی استان که به مناسبت 18 مهر سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی انجان شد اظهار كرد: به نظر میرسد تا قبل از انقلاب اسلامی، كسانی كه دستی در حوزه آموزش كشور داشتند، با غرض و مرض مانع از تقویت رویكرد مهارتآموزی در مراكزعلمی شدهاند تا دست ما همواره به سوی بیگانگان دراز باشد و در هر زمینهای به بازار بیگانگان وابسته باشیم، ولی خوشبختانه به بركت نگاه مثبتی كه پس از انقلاب در این زمینه شكل گرفت، این امر در مسیر صحیح قرار گرفته است.
وی تصریح كرد: با هدفگذاریها و ظرفیتهایی كه امروز در زمینه حرفهآموزی در كشور ایجاد شده است، بیشك در آینده نگرانی و دغدغه كمتری در این خصوص وجود خواهد داشت و دانشجویان میتوانند از این ظرفیتها استفاده كنند و توام با ارتقاء مدارج علمی، از نظر مهارتی نیز تقویت شوند.
نماینده عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان كرد: فعلاً و تا زمانی كه بحث حرفهآموزی در دانشگاهها، كاملاً جدی گرفته شود، مراكز فنی و حرفهای و همچنین دانشگاههای علمی كاربردی بهترین ظرفیت برای تقویت حرفهآموزی در كشور هستند.
وی با اشاره به سابقه 18 ساله فعالیت دانشگاه علمی كاربردی در كشور، اظهار كرد: ایجاد این دانشگاه از نوآوریهای انقلاب در عرصه علم و ارتقاء علمی جامعه با دید كاربردی و عملیاتی است.
رئوفینژاد به تمركز دولت بر روی كاربردی كردن مراكز علمی اشاره كرد و افزود: علاوه براین دولت از امسال در تلاش است تا بازار را تبدیل به محل آموزش افرادی كند كه متقاضی حرفهآموزی هستند و نتیجه همه این اقدامات تصویب ایجاد سازمان ملی مهارت در شورای اداری كشور میباشد تا فضای حرفهآموزی و كسب و كار تقویت شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان نیز در این مراسم، با بیان اینكه در این دانشگاه پذیرش دانشجو متناسب با توانمندی دانشجویان صورت میگیرد، گفت: رشتههای جدید این دانشگاه متناسب با توانمندی شغلی برای خانمها و آقایان طراحی میشود.
محمد فتحی، تعداد مراكز علمی كابردی در سطح استان تا پیش از سال 85 را 4 مركز عنوان كرد و افزود: این رقم در حال حاضر به 14 مركز رسیده است و تا پایان امسال به 17 مركز خواهد رسید.
وی خاطرنشان كرد: تعداد رشتههای ارائه شده در مراكز علمی كابردی استان از 16 كدرشته در سال 85 به 86 كدرشته در سالجاری ارتقاء یافته و علاوه بر این فضای این مراكز از 5 هزار مترمربع در سال 85 به بیش از 144 هزار متربع افزایش یافته است.
این مقام مسئول با اشاره به بومی بودن 72 درصد از دانشجویان مراكز علمی كاربردی استان، اظهار كرد: 62 درصد از دانشجویان این مراكز، مرد و 38 درصد زن هستند.
وی فعال كردن انجمنهای علمی را از هدفهای این دانشگاه عنوان كرد و افزود: در حال حاضر بسیج اساتید در 3 مركز و بسیج دانشجویی در كلیه مراكز این دانشگاه در سطح استان فعل میباشد.
فتحی با بیان اینكه فاز اول ساختمان واحد استانی دانشگاه جامع علمی كاربردی در آیندهای نزدیك كلنگزنی میشود، اظهار كرد: در حال حاضر ساختمان مركز علمی كابردی ابهر و مركز علمی كاربردی جهاددانشگاهی در حال احداث است.
رئیس مركز علمی كاربردی جهاددانشگاهی نیز دراین مراسم، اظهار كرد: دانشگاه جامع علمی كاربردی با تفكر مهارتی و كارآفرین تأسیس شده و همچنان در حال فعالیت است.
مصطفی محمدی تحقق دانشگاه كارآفرین را وابسته به عناصر داخلی و عناصر محیطی عنوان كرد و افزود: شناسایی، طراحی و اجرای دورههای آموزش موردنیاز بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اجرایی، همكاری تمامی دستگاههای اجرایی و بنگاههای اقتصادی در اعلام نیازهای آموزش و اولویتهای پژوهش تعریف آنها در قالب پروژههای دانشجویی و همكاری دستگاههای اجرایی و بنگاههای اقتصادی در پذیرش كارآموز از جمله عواملی است كه میتوانند در تحقق دانشگاه كارآفرین مؤثر باشد.
وی خاطرنشان كرد: اختصاص اعتبار برای توسعه مراكز علمی كاربردی اختصاص اعتبار جهت توسعه فعالیتهای انجمنهای علمی و راهاندازی اولین مركز رشد فناوری در علمی كاربردی از مهمترین مطالبات این مراكز در سطح استان است.
در ادامه این مراسم مهدی محمدلو رئیس مركز علمی كاربردی صائین قلعه با اشاره به تحصیل یك هزار دانشجو در این مركز، گفت: با كمكهای مردمی و شهریههای دانشجویان، زمینی به مساحت 14 هزار مترمربع برای مركز خریداری شده است ولی امور اراضی استان خواستار پرداخت صددرصد قیمت زمین از سوی این مركز شده كه این مبلغ از توان مركز خارج می باشد و انتظار میرود مساعدتهای لازم دراین خصوص به مركز علمی كاربردی صائینقلعه صورت گیرد.
بشیر مقدمی معاون آموزشی مركز علمی كاربردی قوه قضائیه نیز دراین مراسم، دانشگاه علمی كاربردی را دانشگاهی برای همه اقشار جامعه دانست و افزود: مركز علمی كاربردی قوه قضائیه در حال حاضر دارای 600 دانشجو بوده و در 3 رشته و در 2 مقطع كاردانی و كارشناسی دانشجو تربیت میكند و اختصاص زمینی در داخل محدوده شهر به این مركز، از مهمترین خواستههای آن است.
در ادامه این مراسم رئیس مركز علمی كاربردی جهادكشاورزی زنجان با بیان اینكه توسعه كشاورزی، نیازمند تربیت نیروی انسانی كارآمد دراین زمینه است، اظهار كرد: در حال حاضر 500 دانشجو در این مركز مشغول هستند.
ذكریا سرداری با بیان اینكه ارتقاء شاخصهای فرهنگی برای محیطهای دانشگاهی ضروری است، تصریح كرد: بهرهمند نبودن از نعمت آب شرب شهری یكی از مشكلات مركز علمی كاربردی جهادكشاورزی است كه امیدواریم این مشكل با مساعدت مسئولان امر رفع گردد.
