نشست خبری معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در استان زنجان برگزار شد

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۰۵۰۲ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۹۰
نشست خبری معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در استان زنجان برگزار شد
نشست خبری معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در استان زنجان برگزار شد

نشست خبری معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در استان زنجان برگزار شد

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: تاسیس مراکز علمی کاربردی فقط در جوار محیط کار امکان‌پذیر خواهد بود و در صورت عدم وجود این شرایط، مؤسسات علمی کاربردی اجازه تاسیس ندارند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان، "رجبعلی برزویی" در نشست خبری با بیان این مطلب، اظهار کرد: تحول عظیمی در آموزش عالی کشور رخ داده است. باید گفت که تا یک و نیم سال گذشته، آموزش مهارت به سمتی نامطلوب می‌رفت در همین راستا در سال 88 مصوبه شورای عالی اداری منوط به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی بایستی با آموزشکده‎های فنی حرفه‌ای ادغام شود مطرح شد که خوشبختانه مورد تایید قرار نگرفت و سرانجام در سال 89 از نگاهی جدید به این حوزه پرداخته شد که سرانجام ماحصل این نگاه و جلسات متعدد در آن این بود که یک نظام قانون‌مند در بحث نظام جامع آموزش مهارت و فناوری ایجاد شود. باید گفت که این نظام در قالب سه زیرمجموعه با عنوان‎‌های نظام آموزش و فناوری، نظام صلاحیت حرفه‎ای و نظام احراز شغل مطرح شد و سرانجام در سال 90 این نظام در هیئت وزیران مصوب گردید.

 وی تصریح کرد: در سال 89 یک اتفاق مهم و تاثیرگذار در بحث دانشگاه علمی کاربردی رخ داد که منوط بر این امر بود که علاوه بر نظام آموزش عمومی، نظام آموزش عالی و نظام آموزش پزشکی، نظامی با عنوان نظام آموزش مهارتی شکل گرفته و در نظام آموزشی کشور قرار گرفت و اینک علاوه بر نیاز به وجود نیروی متخصص و متعدد نیاز بر نیروی ماهر نیز الزامی است.

 برزویی به اهمیت نظام صلاحیت حرفه‌ای تاکید کرد و افزود: در اکثر نقاط دنیا مرکز سنجش برای احراز صلاحیت حرفه‌ای افراد وجود که متأسفانه تا الان به این موضوع پرداخته نشده بود که اینک در نظام جامع آموزش مهارت و فناوری این بند گنجانده شده است و می‌تواند به تحول در نظام اشتغال کشور بینجامد.

 این مقام مسئول به تحصیل یک‌ میلیون و 600 هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی کشور اشاره کرد و افزود: علی‌رغم این تعداد دانشجو در فضای دانشگاه جامع علمی کاربردی، می‎‌توان گفت که حدود 300 الی 400 هزار صندلی خالی در این فضا وجود دارد.

 وی در ادامه به اجرای نظام تک پودمانی از مهر امسال در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور خبر داد و گفت: یکی از مهمترین بحث‌ها در دانشگاه‌های علمی کاربردی، بحث مدرسان آن است، چرا که اکثر مدرسان این مراکز به صورت حق‌التدریسی مشغول به فعالیت هستند و برای ساماندهی این امر، هیئت ممیزی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تشکیل شد که در پی آن این بحث عنوان شد که بهترین مدرس در این مراکز، مدرسی است که در بحث و موضوع مدنظر خبره باشد و در همین راستا نیز آیین‎نامه خبرگان نیز مصوب شده است و به همه دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور تا مهرماه سال جاری فرصت داده شده است که خبرگان دانشگاه خود را معرفی کنند.

 بزرویی به لزوم داشتن مهارت فنی مدرسان این دانشگاه‎ها اشاره کرد و افزود: باید در پی افرادی برای تدریس فنی بود که با وجود اینکه کارشناس نظری یک موضوع نیستند، ولی در بعد فنی جزء خبرگان محسوب می‌شوند و باید با برگزاری دوره‌ای برای تربیت مدرس، از این افراد در آموزش دانشجویان استفاده کرد که در همین راستا، حدود 5 دوره تربیت مدرس برگزار شده است.

 معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربرد کشور در پاسخ به سوالی مبنی براین که، با وجود این تحول عظیم در نظام آموزش دانشگاه‌ها آیا سرفصل‌های دوره‎های تحصیلی تغییر خواهد کرد، گفت: همه آیین‌نامه‌ها و دوره‌های خاص برای این بحث طراحی شده است و براساس این آیین‌نامه‌ها، نظام آموزشی دانشگاه علمی کاربردی اختصاصی خواهد بود و هر دانشگاهی قادر به ارائه این خدمات نخواهد بود.

 بزرویی در ادامه به ورودی پودمانی مهر امسال و تحول در نظام آموزشی این دانشجویان اشاره کرد و یادآور شد: این ورودی‌ها ابتدا قبل از نیم سال اول یک دوره کاربینی را سپری خواهند کرد که این دوره در حدود یک هفته انجام می‌شود و در این مدت دانشجو موظف است در محیط کاری که مرتبط با رشته وی است آموزش‌های لازم را دیده و به طور کلی با بعد عملی رشته مدنظر آشنا شود که می‎تواند تاثیر بسزایی در نحوه تحصیل فرد داشته باشد.

 وی در ادامه به دوره کارورزی در دوران تحصیل دانشجوی پودمانی ورودی 91 دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و افزود: دانشجوی پودمانی موظف است بعد از گذراندن 3 ترم از تحصیل خود یک دوره دو الی 3 ماهه را در محیط کار سپری کند و دوره بعدی کارورزی نیز در زمان فارغ‌التحصیلی دانشجو انجام می‎شود.

 این مقام مسئول از وجود 400 عنوان برنامه در دانشگاه جامع علمی کابردی کشور خبر داد و گفت: با برنامه‎ریزی‌هایی که انجام شده است، حدود 200 عنوان نیز به این برنامه‎ها اضافه خواهد شد و در پایان امسال می‌‎توان گفت که 600 عنوان برنامه در این مراکز وجود خواهدداشت  که این عنوان در مراکز با تاکید بر شغل محوری اجرا می‌شوند.

 بزرویی در ادامه به وجود دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و افزود: دوره کارشناسی ارشد زمانی اجرا می‌شود که یک مشکل و موضوعی در یک کارخانه، مؤسسه، و ... پیش آید و کارشناسان نظری موجود در کشورها قادر به حل این مشکل نباشد و سازمان مدنظر که با مشکل مواجه شده است، اعلام نیازمندی کرده و ظرفیت موردنیاز خود را در بحث نیروی کار ارائه می‌دهد و در این حالت دانشگاه علمی کاربردی با بررسی نیاز موجود، دوره کارشناسی ارشد آن مشکل را ارائه خواهد داد و شرایط اولیه برای شرکت در این دوره، اشتغال 3 الی 4 ساله در آن حوزه است.

 این مقام مسئول به تحصیل 450 هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی کشور اشاره کرد و افزود: این تعداد دانشجو در 888 مرکز فعال کشور مشغول به تحصیل هستند و باید گفت که 10 مؤسسه فعال در این زمینه وجود دارد که با همه ارگان‎های دولتی و غیردولتی در تعامل و ارتباط هستند.

 برزویی در ادامه به لزوم اجرای دوره‌های توانمندی عمومی کار در بین دانشجویان تاکید کرد و افزود: این دوره توانمندی که لزوم اشتغال هدفمند در جامعه است در قالب 8 واحد در دوره کاردانی و 6 واحد درسی در دوره کارشناسی در این دانشگاه‌ها درسی گنجانده شده است.

 در این جلسه رئیس دانشگاه جامع علمی واحد استان زنجان نیز اظهار کرد: در استان زنجان حدود 8 هزار دانشجو در 15 مرکز علمی کاربردی به تحصیل ادامه می‌دهد و از این تعداد 44 درصد را دانشجویان ترمی و 56 درصد را دانشجویان پودمانی تشکیل می‌دهد و همچنین 77 درصد دانشجویان در مقطع کاردانی و 23 درصد در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

 "محمد فتحی" در ادامه به وجود 77 رشته مورد پذیرش در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد 23 رشته در حوزه مدیریت، 37 رشته در حوزه صنعت، 7 رشته در حوزه هنر فرهنگ و 10 رشته در حوزه کشاورزی وجود دارد.

 وی تصریح کرد: حدود 4 هزار و 369 دانش‌‌آموخته، 2 هزار و 977 دانشجوی ترمی و 1392 دانشجوی پودمانی در استان وجود دارد.