کارگاه آموزشی طراحی و تدوین برنامه های درسی در استان زنجان برگزار شد.
با توجه به نقش تعیین کننده آموزش های کوتاه مدت در جهت گیری اشتغال و تسریع کارآفرینی، کارگاه آموزشی مشتمل بر موضوع های طراحی و تدوین برنامه های درسی با تمرکز به دوره های کوتاه مدت در چهار بخش؛ 1) تبیین نظام آموزش مهارت و فناوری و اصول برنامهریزی درسی، 2) بررسی مراحل وروندنمای تدوین وبازنگری برنامه درسی(دورههای رسمی وغیررسمی)،3) تشکیل کارگروههاواجرای کارگاه عملی و 4) ارائه کار توسط دبیران کارگروههاوارزشیابی به همت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی که معاونین وکارشناسان آموزشی واحد های استانی منطقه 3 دانشگاه، روسا، کارشناسان و مدرسان مراکز آموزشی علمی کاربردی استان و همچنین اعضای کمیسیون برنامه ریزی درسی واحد استانی زنجان حضور داشتند؛سرپرست واحد استانی زنجان ضمن خیر مقدم به میهمانان و یادآوری برخی وظایف مهم حوزه برنامه ریزی درسی دانشگاه، به موضوع شکل گیری ساختارها، الگو ها و روشهای مناسب برای طراحی و تدوین برنامه های آموزشی و درسی اشاره نمودند. ایشان عنوان کردند طراحی و تدوین برنامه های درسی جدید با استفاده از ظرفیت دستگاه ها،بهره گیری از ظرفیت کمیسیون برنامه ریزی درسی استانی، مطالعات ونیازسنجی های آموزشی امکان پذیر خواهد بود.
دکتر یوزباشی با تاکید بر استفاده و بکار گیری از ظرفیت های خارج از دانشگاه جهت طراحی و تدوین برنامه های درسی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان با جلساتی که با دستگاه های اجرایی استان از جمله صدا و سیما، حوزه هنری ، اتاق اصناف، کمیته امدادامام خمینی (ره)، دفتر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شرکت ترانسفو، مجتمع کاغذسازی راشاکاسپین و ... در بخش صنعت برگزار کرده است توانسته است در احصاء نیازهای آموزشی بخش های مختلف گامی خوبی برداشته و در جهت رفع این نیازها اقدام نماید.
یوزباشی در ادامه سخنان خود به هدایت گروه های تخصصی برنامه ریزی درسی اشاره کرده و از اعضای کمیسیون برنامه ریزی درسی استان زنجان و مراکز آموزش علمی کاربردی که با واحد استانی دانشگاه در ارسال پیشنهادات و تهیه مختوای برنامه های درسی همکاری خوبی دارند تشکر و قدردانی نمود. اشاره به برخی مشکلات صنایع استان و نقشی که آموزش های مهارتی در رفع آن می تواند ایفاء نماید و لزوم توجه به بخش خدمات در استان زنجان که نقش تعیین کننده ای را خواهد داشت بخش پایانی صحبت های سرپرست واحد استانی بود.
در این کارگاه که آقای علیرضا جمالزاده،مدیر کل دفتر برنامه درسی دانشگاه، به عنوان مدرس دوره حضور داشتند، در پایان کارگاه یک روزه، تعدادی عناوین و محتوای برنامه کوتاه مدت پیشنهاد شد که قابلیت تبدیل به برنامه های کوتاه مدت و یا حتی مقطع دار را داشتند. با توجه به ترکیب حاضرین در کارگاه آموزشی که از استان زنجان و استان های منطقه 3 دانشگاه از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل حضور داشتند؛ برنامه های پیشنهاد شده در سه گروه بومی استانی، منطقه ای و کشوری قابل تدوین و اجرا می باشند.
علیرضا جمالزاده در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی، با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی آموزشهای شغلی است، اظهار کرد: جهتگیری و محتوای آموزشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای حوزههای شغلی است که این موضوع به عنوان یک نقشی انکارناپذیر، می تواند موفقیت دانشجویان را در عرصههای اشتغال در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام میشود و می تواند برای فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها هم در جهت ایجاد و توسعه اشتغال کمک کننده باشد برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارتی در قالب های استاندارد و متنوع تک درس، تک پودمان و آموزش های آزاد است. ایشان تاکید کردند: دورههای کوتاه مدت به نام آموزشهای مکمل طراحی و تدوین می شوند و سازوکار صفر تا صد طراحی و تصویب این نوع از آموزش ها با همکاری دستگاه های مرتبط در دانشگاه جامع علمی کاربردی صورت می پذیرد. به طوری که به منظور اجرای کیفی این نوع از دوره ها، دانشگاه آماده هرگونه همکاری های لازم با مراکز آموزش علمی کاربردی و سایر دستگاه های اجرایی می باشد. روند اجرایی این موضوع با ارسال درخواست از طریق سامانه ساتب شروع می شود، به طوری کهحتی سایر دانشگاهها و زیرنظام های آموزشی هم میتوانند با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی این آموزشها را ارایه کنندودانشگاه در حال رایزنی با وزارت عتف برای انجام این فرایند می باشد.
وی با یادآوری اینکه میزان ارتباط آموزشهای کاربردی با حوزههای شغلی در دانشگاه جامع علمی کاربردی پررنگ تر است، توضیح داد: لازمه فراهم شدن تکمیلی این موضوع شامل تدوین و یا بازطراحی الزامات قانونی است تا فارغ التحصیلان و مهارت آموزان متناسب با آموزش هایی که دیده انددر حوزه شغلی تخصصی مرتبط مشغول به کار شوند و در صورت گذراندن آموزش های تکمیلی کیفی اثربخش، متوجه ارتقاء و تشویق های مدنظر شوند که در این صورت فرجام خوبی قابل تصور می باشد.
جمالزاده با یادآوری اینکه در کشورهای پیشرفته و موفق نظامی به نام نظام صلاحیت حرفهای ایجاد شده است، ادامه داد: این نظام الزامات قانونی را برای کل مشاغل آن کشور فراهم میکند که در حال حاضر در کشور ما این موضوع در حال شکل گیری است و دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به رسالت خودش، می خواهد نقش پررنگی را در این موضوع ایفاء نماید.
وی با بیان اینکه با تصویب این قانون، جهتدهی مناسب به آموزش و کار داده می شود، یادآور شد: با این اقدام،فرد آموزش دیده در یک راستا، در همان راستا نیز شغل برایش فراهم خواهد شد و از هدر رفت انرژی و سرمایه در کشور جلوگیری خواهد شد.
