شصت و نهمین جلسه شورای هم اندیشی و تعامل رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان زنجان

۱۷ خرداد ۱۴۰۴ | ۰۷:۳۷ کد : ۸۰۳۲۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۹۷
شصت و نهمین جلسه شورای هم اندیشی و تعامل رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان زنجان

شصت و نهمین جلسه شورای هم اندیشی و تعامل رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان با موضوع هماهنگی امتحانات نیمسال دوم 1404-1403، نیازسنجی فراخوان جذب مدرسان 1404 و بحث و بررسی اجرای دوره­ های کارورزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان، دکتر یوزباشی رئیس واحد استانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب بیان کرد: حضرت امام خمینی (ره) نه‌ تنها معمار انقلاب اسلامی، بلکه پرچمدار عزت، استقلال و معنویت در جهان معاصر بود. اندیشه‌های ناب ایشان همچون چراغی فروزان، راه هدایت جامعه به‌سوی عدالت، پیشرفت و خود اتکایی را روشن می‌سازد. رئیس واحد استانی در ادامه، ضمن تشکر از اقدامات مراکز آموزشی در برگزاری مراسم های گرامیداشت روز معلم و اقدام به موقع برای درخواست دوره­های مهر1404 افزود: فصل امتحانات از حساس ترین و مهم‌ترین مقاطع تحصیلی برای دانشجویان و دانشگاه است. این دوره نه‌تنها ارزیابی منصفانه از تلاش‌های دانشجویان را می‌طلبد، بلکه شاخصی از کیفیت آموزشی و اعتبار علمی مراکز ما نیز محسوب می‌شود. برگزاری منظم دقیق و عادلانه امتحانات تضمین‌کننده تحقق اهداف آموزشی و انطباق با استانداردهای دانشگاه است .این امر مستلزم هماهنگی کامل بین مراکز، دقت در طراحی سوالات، رعایت مقررات اجرایی و پایش دقیق فرآیند تصحیح اوراق است .حضور منظم ناظران و عوامل اجرایی امتحانات و رعایت پروتکل‌های انضباطی الزامی بوده و هرگونه عدم رعایت مقررات باید با جدیت پیگیری شود تا سلامت آزمون حفظ گردد. وی افزود: با توجه به حساسیت نتایج، تصحیح اوراق باید در موعد مقرر مطابق تقویم آموزشی و با دقت انجام شود. لذا تاکید می ­شود رؤسای مراکز برنامه‌ریزی دقیقی برای اعلام نمرات داشته باشند.

رئیس واحد استانی در بخش دیگر از صحبت های خود به نیازسنجی منطقی مدرسان مورد نیاز مراکز اشاره نموده و گفت: نیازسنجی مدرسان، تنها یک فرآیند اداری نیست، بلکه سنگ بنای یک نظام آموزشی پویا و اثرگذار است. ما باید با شناسایی دقیق نیازهای مهارتی حال و آینده بازارکار، رشته‌ها و دروس مورد نیاز را اولویت‌بندی کنیم و بر این اساس مدرسانی را جذب نماییم که نه تنها از نظر علمی برجسته، بلکه از تجربه و تخصص عملی در حوزه‌های مرتبط بهره‌مند باشند. دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی با شعار "دانش، مهارت، اشتغال"، همواره بر این اصل استوار بوده که یادگیری واقعی زمانی محقق می‌شود دانشجو بتواند آموخته‌های کلاسی را در محیط واقعی کار به کار بندد. کارورزی تنها یک واحد درسی نیست، بلکه فرصتی طلایی برای ورود به بازار کار، شناخت چالش‌های شغلی و تقویت روحیه کار تیمی و مسئولیت‌پذیری است. یکی از مهم ترین مأموریت‌های مراکز آموزشی، توسعه همکاری‌های مؤثر با صنایع، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است. کارورزی باید به گونه‌ای طراحی شود که دانشجو در محیطی کاملاً کاربردی و مرتبط با رشته تحصیلی خود قرارگیرد. این امر نیازمند تعامل مستمر روسای مراکز با شرکای صنعتی و نظارت دقیق بر کیفیت محل های کارورزی است.

سپس سرکار خانم ناصریان دبیر جلسه و معاون علمی واحد استانی، از زحمات رؤسای مراکز آموزشی قدردانی نموده و ضمن تاکید بر برگزاری امتحانات عنوان نمود: امتحانات یکی از مهم ترین فرآیندهای آموزشی است که نه تنها سنجش یادگیری دانشجویان را بر عهده دارند، بلکه نشان‌دهنده کیفیت آموزشی مراکز نیز می ­باشد. بنابراین، برنامه‌ریزی دقیق، نظارت مؤثر و اجرای منظم آن از وظایف حساس است. برگزاری امتحانات موفق، نیازمند همکاری تیمی، دقت در اجرا و التزام به اخلاق حرفه‌ای است. لذا تاکید می­ گردد با حساسیت بالا و تعامل سازنده، این فرآیند مدیریت شود تا شاهد ارتقای روزافزون کیفیت آموزشی در مراکز علمی‌ کاربردی باشیم. سپس نکات لازم و قابل توجه در برگزاری امتحانات را در قالب پاورپوینت برای حاضرین در جلسه ارایه نمود در ادامه با توجه به اهمیت تشکیل شورای حل اختلاف مراکز و کمیته انضباطی استان آیین نامه­ های مربوطه به صورت مبسوط توسط رئیس اداره فرهنگی و دانشجویی تشریح شد. همین طور نکات مربوط به شاخص­ های ارزیابی امتحانات، نکات حراستی و برخی از نکات آموزشی مهم به ترتیب توسط رؤسای ادارات نظارت و ارزیابی، حراست و خدمات آموزشی واحد استانی به صورت کامل ارایه گردید. 

 پس از بیان نظرات و ارایه برنامه ­ها در خصوص دستور کار جلسه توسط رؤسای مراکز آموزش ، موارد مطروحه توسط دکتر یوزباشی رئیس واحد استانی جمع ­بندی و موارد جهت اجرا به مراکز آموزشی ابلاغ شد.


( ۱ )