گزارش عملکرد یک سال گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان و برنامههای آینده
دکتر میر نریمان یوزباشی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان والامقام رجایی و باهنر، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همواره تلاش کرده است در چارچوب وظایف مصوب و هماهنگ با ستاد مرکزی دانشگاه و برنامههای توسعهای استان، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد. دکتر یوزباشی در ادامه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته دانشگاه و برنامههای پیشرو ارائه کرد.
بر اساس بررسیهای انجام شده و نیازهای آموزشی شناسایی شده، فرآیند تأسیس مرکز آموزش علمی کاربردی راشاکاسپین ایرانیان طی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در نهایت مجوز جذب دانشجو برای این مرکز صادر شد. این مرکز با رویکرد آمایش سرزمینی و تضمین اشتغال دانشجویان راهاندازی شده و مأموریت دارد آموزشهای متناسب با نیاز صنایع و بازار کار استان را ارائه کند. پذیرش دانشجو در این مرکز آموزشی از مهر ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد. بازنگری برنامههای درسی و تدوین دورههای کوتاهمدت نیز همواره در دستور کار بوده که منجر به تدوین ۹ برنامه درسی مبتنی بر نیاز و بازنگری چند سرفصل تخصصی در حوزههای نوین، بهویژه انرژیهای تجدیدپذیر شده است که میتواند به ارتقای مهارت شاغلان استان کمک کند. با توجه به سیاست دولت در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، این حوزه از محورهای اصلی فعالیتهای دانشگاه و مراکز آموزشی است.
مانند سالهای گذشته، برنامهریزی برای ارتقای کیفیت مراکز آموزشی نیز یکی از زمینههای اصلی فعالیت دانشگاه بوده و تمامی مراکز استان از نظر شاخصهایی همچون ارزیابی زیرساختهای آموزشی، وضعیت مدرسان، کیفیت برنامههای مهارتی، میزان رضایت دانشجویان و انطباق فعالیتها با آییننامهها و دستورالعملها، پایش و اعتبارسنجی شدهاند. نتایج حاکی از پیشرفت قابل توجه بسیاری از مراکز در مسیر ارتقای کیفیت است و راهکارهای لازم برای رفع نواقص در دستور کار قرار گرفته است.
اجرای برنامه تحولی تضمین اشتغال از دیگر دستاوردهای مهم به شمار میرود؛ به طوری که در پذیرش سال ۱۴۰۳، برای چند رشته خاص، تضمین اشتغال فارغالتحصیلان مدنظر بوده است. تاکنون وضعیت بیش از ۲۲ هزار دانشآموخته پایش شده و حدود ۲۰۲۳ نفر در طرح پایش اشتغال مشارکت داشتهاند. حضور معاون نظارت و سنجش دانشگاه و هیئت همراه در استان و نظارت بر عملکرد و زیرساختهای مراکز آموزشی از دیگر اقدامات دانشگاه در بخش نظارت، ارزیابی و توسعه صلاحیت حرفهای است.
توانمندسازی مدرسان نیز با اهمیت ویژهای دنبال میشود؛ دورههای متعددی مانند آشنایی با نظام آموزش علمی کاربردی، روشها و فنون تدریس، مهارتهای سنجش و ارزیابی، اخلاق حرفهای در تدریس و... برگزار شده است. در سال ۱۴۰۳ نیز تعداد ۲۲ مدرس جدید از طریق فراخوان جذب و پس از شرکت در دورههای تربیت مدرس، آماده تدریس در مراکز آموزشی استان شدند. برگزاری مراسم روز معلم با حضور معاون پژوهش و فناوری و هیات همراه، تقدیر از مدرسان برگزیده، جلسات هماندیشی با مدرسان و تشویق مشارکت آنان در حل نیازهای پژوهشی و فناوری استان از دیگر فعالیتهای حوزه مدرسان است.
در بخش خدمات آموزشی، واحد استانی دانشگاه در سال ۱۴۰۳ شاهد پذیرش ۱۷۴۰ دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی، صدور ۱۱۱۶ گواهینامه موقت، ۶۲۰ تأییدیه تحصیلی و ۵۵۰ دانشنامه قطعی بوده است.
در حوزه پژوهش و فناوری، برگزاری رویداد استارتاپی نیازمحور با همکاری مراکز آموزشی بستری مناسب برای شکلگیری ایدههای نوآورانه فراهم کرده است. همچنین تدوین و اجرای طرح تعاملی با شرکت راشا کاسپین از مهمترین اقدامات مشترک دانشگاه و صنعت بود. نشست تخصصی بررسی راهکارهای توسعه آموزشهای علمی کاربردی در راستای تقویت تولید نیز با حضور مدیران و صاحبنظران برگزار شد که نتایج آن به تقویت ارتباط دانشگاه با بخش تولید کمک خواهد کرد. حضور فعال دانشگاه در نمایشگاههای هفته پژوهش در سطح استان و کشور، فرصتی منحصربهفرد برای معرفی ظرفیتهای پژوهشی، نوآوریهای علمی و فناوری مراکز آموزشی فراهم نمود.
اشتغالزایی و کارآفرینی از مأموریتهای کلیدی دانشگاه است که در سال جاری سه دفتر کارآفرینی و کاریابی در مراکز آموزشی راهاندازی شده تا دانشجویان و فارغالتحصیلان از خدمات مشاوره شغلی و فرصتهای کاریابی بهرهمند شوند.
در امور فرهنگی و دانشجویی، سامانه ثبت فعالیت مراکز آموزش در سامانه فرنما برای اولین بار از سوی وزارت علوم راهاندازی شد که هدف اصلی آن رصد و پایش فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی و صدور کارنامه فعالیتها است. جلسات منظم شورای فرهنگی و اجتماعی استان، جلسات ستاد شاهد و ایثار، کمیته انضباطی و نشستهای فرهنگی و دانشجویی همچنان برگزار میشود. دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در جشنوارههای دانشگاهی رویش، حرکت و قرآنی در مراحل استانی و ملی حضور فعال داشته و موفق به کسب عناوین متعدد شدهاند.
